Центр довузовской подготовки г. Миоры

      

Настаўніца беларускай мовы і літаратуры

СШ № 2 г.Міеры Баршчун Валянціна Дзмітрыеўна

 

  Урок-практыкум “Займеннік як часціна мовы”

    з выкарыстаннем камп’ютарнай тэхналогіі 6 клас)

                                                   

             У апошнія гад камп’ютарная рэвалюцыя закранула амаль усе сферы дзейнасці грамадства. Не стала выключэнням і наша школа. Выкарыстанне камп’ютараў у навучальным працэсе – прагрэсіўны шлях, які дазваляе  індывідуалізаваць навучанне, практычна замацаваць навык, зрабіць вучэбны працэс наглядным і цікавым. Камп’ютар стаў добрым, надзейным і аб’ектыўным памочнікам. Такім чынам на ўроках рацыянальна выкарыстоўваецца час, актывізуецца пазнавальная дзейнасць вучняў, забяспечваецца ўключэнне кожнага школьніка ў розныя віды дзейнасці, павышаецца іх цікавасць да вывучэння мовы як прадмета, фармуюцца ўвага  і сканцэнтраванасць на ўроку. Пры распрацоўцы ўрока ўлічвалася ўзроставая асаблівасць шасцікласнікаў, вопыт іх працы на камп’ютары.

МЭТА ЎРОКА:

 

                             Адукацыйная:

актывізаваць веды вучняў пра адметнасць значэння займенніка.

                           

 

                              Развіццевая:

выпрацоўваць уменні вызначаць марфалагічныя  прыметы;

удасканальваць уменні вылучаць займеннікі  ў сказах і тэкстах; выпрацоўваюць навыкі дакладнага і дарэчнага ўжывання іх у беларускім маўленні.

                           

 

                              Выхаваўчая:

выхоўваць цікавасць да прадмета, пачуцце любові да роднай зямлі, яе людзей,  уменне валодаць сабой у час выканання заданняў.

 

 

Абсталяванне:  табліца “Займеннік як часціна мовы”, кружочкі, лісты кантролю.

На дошцы запіс “Памятайце: важней не тое, што і колькі ты зрабіў, а як  ты гэта зрабіў”.

 

 

Тэхнічныя сродкі навучання:

Урок праводзіцца ў кабінеце інфарматыкі і інфармацыйных тэхналогій з выкарыстаннем ПМК “Беларуская мова”, серыя “Камп’ютэрнае навучанне”.

        ХОД  УРОКА:

 

І.    Арганізацыйны момант

ІІ.   Верш на дошцы (чытае настаўнік і гучыць музыка)

                                       Мая зямля завецца Беларуссю.

                                       Яна, як спадчына, мне ад дзядоў,

                                       Дзе б ні была, а сэрцам я гарнуся

                                                       --2--

 

                                       Да ніў яе, да волатаў-дубоў.

Заданні:

                                                  

Паспрабуйце вывучыць і запісаць гэтыя радкі па памяці.

Падкрэсліце займеннікі.

Вызначце тэму ўрока.

ІІІ. Паведамленне тэмы і мэты ўрока, тлумачэнне парадку працы на ўроку.

ІV. Работа па дамашняму заданню.

             а) Індывідуальны адказ вучня (праца для слабых вучняў)

падрыхтаваць лінгвістычнае паведамленне па теме, выкарыстоўваючы  ў якасці дапаможніка падручнтк .

             б) праверка дамашняга практыкавання;

             в) праверка творчай працы “Мірскі замак”

V. Аналітыка – сінтэтычныя практыкаванні.

             Работа ў групах (у кожнага вучня ліст кантролю, на якім ён улічвае свае памылкі і кружочкі за вусныя адказы).

І група працуе на камп’ютары

ІІ група – самастойна з тэкстам “Кірыла Тураўскі”

Заданні:

Выпісаць займеннікі, вызначыць род, лік, склон.

Зрабіць марфемны разбор: нарадзіўся, рабілі

Зрабіць фанетычны разбор: жыцця, адзін

Пасля выканання групы мяняюцца месцамі.

VІ. Праверка самастойнай работы з тэкстам “Кірыла Тураўскі”.

Заданні:

Вызначыць стыль і тып тэксту.

VІІ. Вусная работа (праца з настаўнікам на дошцы).

Правільна ці памылкова падабраны займеннікі?

Бачыў яго; вітаўся з нім; чуў пра яго; прынёс яму; еў з ім; кінуў для яго.

Стылістычная праўка сказаў.

Перакласці з рускай мовы на беларускую.

Извините меня; смеяться над ними; лучше меня; веселее всех.

             (вучні перакладваюць)

Ці можна апраўдаць паўтор займеннікаў?

а) Памятайце: важней не тое, што і колькі ты зрабіў, а як ты гэта зрабіў.

Б) Мы, літаратары, па прыродзе сваёй самотнікі.

     Мы ўмеем знаходзіць шчасце ў сваёй самотнасці.

     Мы нікуды не можам падзецца ад нашага

     Болю, нашага роздуму, нашых сумненняў.       

     Цяжка? І не паскардзімся, бо нехта можа спакойна сказаць:

     “Цяжка – пакінь”. Дарэчы, так і раіў суровы Талстой. Справа ў тым,

     што пакінуць нельга, нельга стаць раптам не самім сабою.

                                                    (Янка Брыль)

Так. Бываюць такія маўленчыя сітуацыі, калі паўтор займеннікаў сэнсава і стылістычна апраўданы, бо акцэнтуе пэўную думку і на займеннікі павялічана сэнсавая нагрузка.

VІІІ.  Арфаграфічная хвіліна (вучні моцныя на камп’ютары), астатнія вучні ў сшытку.

На камп’ютары правярае настаўнік.

Астатнія на дошцы (самаправерка).

ІХ.   Практыкаванні на канструяванне.

Работа ў парах “Карэктар”

(вучні на камп’ютары)

Х.   Падвядзенне вынікаў урока.

Якая роля займеннікаў у мове?

Работа з табліцай па тэме “Займеннік як часціна мовы”.

ХІ.   Рэфлексія.

                                                     --3--

 

Які настрой быў сёння ў вас на ўроку?

Якія практыкаванні найбольш спадабалася выконваць?

Ці падабаецца вам такая форма вядзення ўрока? (адзначце гэта ў лістах кантролю).

                                                  

Што для вас выклікала найбольшую цяжкасць?

ХІІ.   Дамашняе заданне.

Вучні здаюць лісты кантролю.

 

                                           ЛІСТ  КАНТРОЛЮ

 

 

 

Прозвішча

Імя вучня

Тэкст

   І колькі памы- лак

Тэкст

  ІІ

колькі

памы-

лак

Ка   рэк

тар

       Кружочкі

Урок спада

баўся

ці не

Мая

адзна

ка

Адзна

ка

нас-

таўні-

ка

Чырво-

ныя

Блакіт

ныя

Зялё

ныя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hosted by uCoz